Spørgsmål og svar

Ofte stillet spørgsmål

 

Hvad gør jeg når min måler dugger

Med hånden kan man slå på glasset eller slå på siden af måleren så dråberne flytter sig, derefter lyser man skråt ind på tallene med en lommelygte, så tallene er nemmere at aflæse. Er der fortsat et problem, så bedes du kontakte os.

Hvad gør jeg når jeg har et lavt tryk

Det lavere tryk kan skyldes forskellige årsager. Det der oftest er årsagen til det lave tryk er snavs, og det kan blive nødvendigt at skylle måleren

I første omgang skal du undersøge følgende:

-
Er der lavt tryk på alle haner i huset?
-
Drejer det sig om både det varme og det kolde vand?
-
Oplever dine naboer samme problem?

Med disse informationer kan du sende en mail til: mail@furesoevand.dk el ringe på 44 95 26 15 for nærmere.

Hvor hårdt er vandet hvor jeg bor
Farum Middelhårdt 17o - 19o dH
Hareskovby Hårdt 23o dH
Jonstrup Hårdt 21o dH
Værløse og
Kirke Værløse
Middelhårdt 17o - 18o dH
Hvorfor er vandet rødbrunt

Hvis det kolde vand bliver uklart og misfarvet eller rødbrunt/rustfarvet, kan det skyldes forstyrrelser på ledningssystemet. Dette kan fx ske under reparationsarbejder på forsyningsledningen, i gaden eller inde i ejendommen.

Misfarvningen er et forbigående fænomen, der skyldes at aflejret kalk og jern rives med fra ledningssystemet. Denne misfarvning af vandet anses for at være uskadelig.

For at få rent vand skal du gennemskylle dit ledningssystem ved at lade alle vandhaner løbe ca. 10 minutter, indtil vandet bliver klart.

Hvis dette ikke hjælper kan du kontakte Vandforsyningen.

 
Hvorfor er vandet hvidt

Hvis vandet er hvidt, skyldes det normalt luft i vandet.

Prøv at fylde et glas med "hvidt" vand og du vil se, at luften hurtigt bruser af, så vandet igen bliver klart.

Luft i vandet er et forbigående fænomen, der kan forekomme, hvis der kommer luft i forbindelse med reparationsarbejde på ledningsnettet. "Hvidt" vand er ikke sundhedsskadeligt.

"Hvidt vand" kan afhjælpes ved at lade alle vandhaner i ejendommen løbe i ca. 10 minutter.

Hvorfor får jeg grønt vand

Hvis vandet er grønt, skyldes det en utæthed på varmeveksleren på egen installation ved varmeveksleren.

Det grønne stof, er et tilsat sporstof til fjernvarmevandet.

Drik ikke vandet, når der er risiko for fjernvarmevand i drikkevandet.

Hvis det varme vand er grønt, kontakt fjernvarmeforsyningen, 

Hvis kun det kolde vand er grønt, kontakt straks Vandforsyningen.

Hvorfor får jeg blågrønne aflejringer

I kobberinstallationer på din egen installation vil der kunne opløses kobber i vandet. Kobber kan sætte sig som blågrønne aflejringer i elkedler, toiletter, håndvaske og lignende.

Indholdet af kobber vil være størst efter stilstand i installationen. Skyl derfor altid vandhanen igennem ved at lade vandet løbe, så vandet er koldt, når du drikker det.

Hvorfor lugter vandet af "rådne æg"

Lugten af "rådne æg" (svovlbrinte) kommer normalt fra det varme vand. Lugten kan skyldes manglende vedligeholdelse af dit varmtvandsanlæg. Kontakt en vvs-mester.

Lugt kan også komme fra afløbet, hvis vandlåsen ikke er fyldt med vand. Tjek at din vandlås er fyldt med vand. Kontakt evt. en vvs-mester for hjælp.

Hvad er legionellabakterier

Legionellabakterier er almindelige i våde og fugtige miljøer. Bakterierne formeres bedst ved temperaturer mellem 25°C og 45°C, og trives derfor ofte godt i varmtvandssystemer, hvor temperaturen er mellem 30°C og 50°C . Bakterierne kan ikke vokse ved temperaturer under 20°C og over 50°C.

Der findes mange arter af legionellabakterier, og langt fra alle kan give sygdom hos mennesker. Legionellabakterier kan være årsag til to sygdomme hos mennesker: Legionærsyge og Pontiac feber.

Idet mange forskellige vandanlæg kan sprede forstøvet vand er der flere mulige smittekilder, men brusebadning antages at være den hyppigste smittevej herhjemme.

Der er ingen sundhedsrisiko forbundet med at drikke koldt vand fra hanen, når blot man efterlever en enkelt rutine. Lad altid koldtvandshanen løbe et par minutter, når du ikke har brugt vand i en weekend eller længere periode. Hellere lade hanen løbe lidt for længe end lidt for kort tid.

Læs mere på Statens Serum Instituts hjemmeside

Har Furesø Vandforsyning planer om at blødgøre vandet

Furesø Vandforsyning har ingen aktuelle planer om at etablere central blødgøring af drikkevand. Etablering af blødgøring er en stor investering, som vil kræver en større ombygning og udvidelse af vores vandværker. Det vil samlet set hæve vandtaksten.

Vi følger udviklingen i og erfaringer fra HOFOR samt myndighedernes anbefalinger. Samtidig kigger vi også til Novafos, som varetager spildevandsforsyningen i Furesø Kommune og leverer drikkevand til ca. 10 gange så mange forbrugere som os. Novafos har på nuværende tidspunkt ingen planer om at blødgøre vandet. De vurderer, at der ikke opnås en tilstrækkelig effekt ved at reducere i kalkindholdet set i forhold til de omkostninger, der er forbundet med blødgøringen.

Mange forbrugere oplever, at kalken i vores drikkevand giver mælkehvide kalkbelægninger i husholdningsapparater, og at fliserne på badeværelset bliver skjoldet af kalk. Blødgøring af vandet vil bestemt reducere generne. Det betyder dog ikke, at du helt vil undgå kalkmønstre på badeværelsesfliserne.

Tilsættes der klor eller andre kemikalier i vandet

Nej. Vandet fra vandhanen stammer fra grundvandet.

På vandværket gennemgår vandet en simpel vandbehandling: Iltning og filtrering. Vandet iltes i iltningsbassiner og filtreres gennem et filter, som består af et lag antracitkul og flere lag sand og grus. Filteret fjerner jern- og manganforbindelser, som er ganske ufarlige, men som kan misfarve vandet og give det en metallisk smag.

Er drikkevandet i kommunen truet af forurening

Vandet i Furesø Vandforsyning har en god kvalitet. Der er dog en risiko for at vandet i vores forsyningsområde kan blive forurenet. Der har været brugt pesticider i vores forsyningsområde, og vi finder spor af BAM. 

Vi finder spor af chlorerede opløsningsmidler i Farum, hvilket stammer fra to nedlagte renserier. Vi følger udviklingen i forureningen tæt. Region Hovedstaden følges ligeledes udviklingen og etablerer i 2021 en rensning vandet.  

Generelt kan du dog være sikker på, at det drikkevand, som vi leverer, er af god kvalitet og fuldt ud opfylder Miljøstyrelsens krav, og vi overvåger naturligvis også det behandlede vand fra vandværkerne.

Hvad skal jeg gøre når jeg sælger

Ved ejerskifte skal der indsendes en meddelelse om ejerskifte. Ved indberetningen til Furesø Vandforsyning sender vi en regning for det reelle forbrug til sælger samt en aconto opkrævning til den nye ejer af ejendommen.

Se under selvbetjening (meld ejerskifte).

Hvad gør jeg, hvis der ikke kommer vand ud af vandhanen

Kontakt din vicevært, boligselskab eller Vandforsyningen.

Spørg først din vicevært eller dit boligselskab, om der er VVS-arbejde i gang i ejendommen.

Det kan også være, at der er tale om en driftsforstyrrelse på vandforsyningen. Du kan læse mere om det på denne hjemmeside under driftsmeddelelser.

Ellers kan du ringe til os på 44 95 26 15 mandag-fredag mellem 8.00 - 11.00.

Udenfor åbningstiden kan du ringe til vores vagttelefon på 30 42 07 42.

Jeg har spørgsmål til regn- og spildevand

Her skal der rettes henvendelse til:

Novafos
Blokken 9
3460 Birkerød

Telefon: 44 20 80 00
E-mail: novafos@novafos.dk
Hjemmeside: www.novafos.dk

Hvem ejer ledning og vandmåler

Som ejer har du selv ansvaret for alle vandinstallationer (både i jorden og i huset) på din matrikel, fra skellet og ind med undtagelse af vandmåleren, som ejes og drives af Furesø Vandforsyning.

I tilfælde af brud på jordledningen på privat grund, er det ejers pligt at udbedre skaden. Reparationer skal synes af Vandforsyningen. Ønsker du ikke at skifte jordledningen skal du have en målerbrønd umiddelbart indenfor skel. 

Den sidste løsning kan vi ikke anbefale da omkostningerne kan være store, hvis der kommer et nyt brud på jordledningen.

Furesø Vandforsyning har ansvaret for den del af ledningen der ligger i offentligt areal (forsyningsledning og stikledning).

Hvad sker der hvis jeg mangler at betale min regning

Rettidig betaling
Regninger fra Vandforsyningen skal betales inden for den frist, der er angivet på regningen.

Sådan kan du undgå, at der bliver lukket for vandet. Få åbnet igen, hvis der er lukket.
Inden vi lukker for vandet, sender vi et rykkerbrev og et lukkevarsel, overholdes betalingsfristen ikke på dette lukkevarsel kommer vi på besøg på forsyningsadressen for at opkræve beløbet eller afbryde forsyningen. Vi pålægger hvert brev et rykkergebyr.

Når vi lukker for forsyningen skyldes det, at en ubetalt regning giver øgede omkostninger for de andre kunder.

Hvornår lukker vi for vandet?
Vi lukker først for din forsyning, når vi har udsendt lukkevarsel og du ikke har reageret inden for 10 dages fristen.

Hvordan kan du undgå lukningen?
Du undgår lukningen ved at betale regningen straks. Du kan også kontakte os for at høre om muligheden for at indgå en betalingsaftale.

Ring til eller send en mail til os:
44952615

bogholder@furesoevand.dk

Hvor hurtigt kan du få åbnet for vandet igen?
Når vi modtager betaling eller dokumentation for betalingen af udsendt regning, inkl. lukke- og genåbningsgebyr i hverdagen inden for normal arbejdstid, kan vi normalt genåbne forsyningen samme dag.

Genåbning uden for normal arbejdstid opkræves yderlige et gebyr.

Du kan her finde gebyrerne på takstblad for driftsbidrag

 

Er der mikroplast i grundvandet

Et studie udført af DTU for Miljøstyrelsen vurderer, at det er meget usandsynligt, at bittesmå stykker plastik – såkaldt mikroplast – siver ned gennem jorden, og forurener grundvandet.

Du kan her læse mere om det

Jeg vil godt klage - hvad gør jeg

Klagevejledning

Som forbruger kan du indbringe klager vedrørende tvister med forsyningen. Forbrugerklagenævnet behandler klager fra forbrugere over vandforsyningens afgørelser, herunder om overholdelse af regulativets bestemmelser, hvorvidt opkrævning af takster m.v. sker i overensstemmelse med regulativet, forældelse af fordringer, konsekvensen af fejl på en vandmåler samt fortolkning af takstbladets overensstemmelse med regulativet.

Hånd der skriver med en lyseblå kuglepen på papir

Du har mulighed for at klage.

Hvornår får vi opsat en radiomåler

"Vandforsyningen er i gang med udrulning af fjernaflæsning. I løbet af 2023 etableres antennenetværk, og alle vandmålere vil indenfor få år blive udskiftet til en ny, elektronisk model, som fremover vil blive automatisk aflæst af Vandforsyningen. Omlægningen er blevet forsinket i forbindelse med corona-pandemien, som medførte mangel på nødvendige komponenter, og Vandforsyningen kender ikke den eksakte tidsplan for omlægningen. Du vil modtage et brev fra Vandforsyningen, når det er tid til udskiftning af din vandmåler."

Hvorfor har vi ikke fakturanummer på regninger

Vi er et forsyningsselskab og der stilles ikke krav til fortløbende nummerering, da vi anvender forbrugernumre. Dette nummer finder du over brevhovedet.